Dragoș Dogaru – Esențialul este invizibil

“Nu poți vedea bine decât cu inima, esențialul este invizibil pentru ochi, pentru că ceea ce este cu adevărat important… nu se vede” – Antoine Saint Exupéry

Creațiile lui Dragoș Dogaru, inginer în tehnologie, art director și designer multidisciplinar  materializează și contrazic în același timp cuvintele memorabile ale lui Saint-Exupéry. Adevărata natură a lucrurilor poate fi văzută și apreciată doar dacă este percepută  cu inima, simplu spus, ceea ce simți este chiar mai important decât ceea ce vezi, întrucât designul bun nu înseamnă doar lucrurile frumoase de care ne înconjurăm, ci  mai ales stare, proces, pasiune.

Absolvent al Universității Transilvania din Brașov, specializarea Inginerie Tehnologică, cu o licență în inginerie mecanică, mecatronică şi cu un master în automatizări obținut la Vitus Bering Horsens din Danemerca, Dragoș și-a început cariera în publicitate ca art director la Wunderman, a abordat designul grafic și identitatea de brand la Brand Support, die kunsftabrik, G2, V+O Communication, United și apoi s-a îndreptat către designul de produs ca freelancer.  Era pasionat de ceva timp de acest domeniu pe care l-a documentat în peste 1000 de articole pe  blogul său Designandlovingit  pe tumblr, iar studille în inginerie l-au ajutat în realizarea primelor produse: sistemul de iluminat  Cuplo și rafturile modulare Billiplay sau colecția de textile cu modele grafice si patternuri geometrice cu care a participat anul acesta la Paris Design Week.

Interactivitatea, personalizarea, minimalismul și caracterul ludic sunt elementele esențiale ale creațiilor sale, care m-au făcut să mă gândesc la rândurile din Micul Prinț și m-au făcut curioasă să aflu povestea lor.

Ce te inspiră în munca ta și ce faci atunci când nu ai inspirație? Sunt și astfel de momente?

Inspirația vine din tot ce este în jurul tau, chiar și atunci când te plimbi prin oraș și observi ceva frumos, de exemplu o combinație de culori pe care o vezi pe cineva, apoi pot să îți vină ideile. În momentele în care nu mă simt inspirat sau nu mă documentez, nu mă uit însă să văd ce fac alții, ci recurg la tabieturile mele, mă plimb, ma uit la un film documentar…pentru că trebuie să ții mereu ochii deschiși. Mă inspir și din călătoriile mele, am mers anul acesta a doua oară la Paris, am fost și în nordul Europei, dar Bucurestiul, chiar și cu bune si rele, e un loc divers care pe partea creativă, este un loc plin de surse de inspirație.

Care a fost ideea de la care ai pornit atunci când ai realizat în 2013 primul tău proiect, sistemul de iluminat, Cuplo?

Sistemul CUPLO este o gamă bazată pe interactivitate și personalizare care cuprinde mai multe piese. Cuplo360 este un obiect funcționalist cu o structură ușoară și modulară care rezolvă o problemă, cea a sistemelor de iluminat expoziționale, mult prea voluminoase și greoaie, fiind o soluție mai simplă și elegantă, cu un sistem de racordare vizibil. (video aici).

Cuplo Colors globurile de lumină din acrilic transparent învelite într-o husă croșetată în diverse culori au plecat de la ideea unui un ghem de ață cu care se joacă o pisică; este așadar un obiect concept și un obiect de decor funcțional cu care poți interacționa. Cuplo Vasa, cu interior personalizabil realizată din hârtie pliată pe tehnica origami  și Cuplo Alma, “lampa cu o inimă de hârtie”,  îmbină sticla cu hârtia într-un mod inedit: fragilitatea sticlei protejează fragilitatea hârtiei.

Moody, așa cum îi spune și numele, este lampă de ambient cu “toane”, sau mai bine spus cu trei poziționări (lampă de birou, de noptieră sau lampă suspendată) care se poate personaliza și decora așa cum vrei, cu marker sau autocolant, este un este obiectul ce iți solicită creativitatea. Toate aceste cinci sisteme cu inspirații diferite au aceeași bază: minimalismul și interactivitatea.

A urmat, doi ani mai tarziu, sistemul modular Billiplay, care este poveste lui?

Billiplay, un produs jucăuș, a fost prezentat prima dată ca prototip la Romanian Design Week în 2015, și este un sistem modular interactiv și multifuncțional, fără îmbinări mecanice. Ideea a plecat ca o ironie la sistemele de rafturi Billy de la Ikea, o sumă mare de șuruburi și asamblări cu o montare complicată. Cred că este un produs poate puțin curajos pentru piața din Romania, întrucât nu este destul de convențional, nici cromatic, nici ca geometrie, sunt însă în căutarea unui producător care să îl producă pentru piața externă.

BILLIPLAY™ – JUST PLAY from Dragos Dogaru on Vimeo.

cea mai recentă gamă de produse este o colecție de produse textile cu modele grafice de inspirație geometrica și design textil, care a fost sursa de inspirație în acest proiect?

Ideea a fost preluata din geometria si arhitectura interbelică a Bucureștiului, unde putem găsi clădiri Art Deco, Bauhaus, cubiste și multe elementele de feronerie deosebite. De aici mi-a venit inspirația, am creat o colecție care sa vina în întâmpinarea unui curent care utilizează geometria într-un mod ludic.

Participi acum în competiția Orange Smart Design Challenge cu un set de gadgeturi smart pentru birou, Playdesk. Ce imi poti spune despre procesul lor de creație și conceptul care a stat la baza materializării lor?

Am aplicat pentru că am considerat că pot aduce ceva nou. Reperele de inspirație sunt cele ale curentului Bauhaus, principiile de design ale lui Dieter Rams și produselor Braun, stilul lui Jean Prouve și geometria formelor și volumelor de bază aduse în contemporan. Astăzi produsele tehnologice sunt realizate pe principiul industrializării de masă, toată lumea cumpără aceleași produse care nu sunt personalizate. Consumatorii au nevoie de produse frumoase, care îi reprezintă, astfel le vei folosi chiar mai mult timp dacă îți plac. Am creat  astfel trei produse standard pentru a le face frumoase și decorative din nou: o lampă LED multicolor și dimabilă controlată printr-o aplicație de telefon, un încărcător wireless și o boxa conectată prin Bluetooth. O metaforă pe care am vrut să o transpun într-o întrebare: pot gadget-urile să devina  din nou frumoase?

Care a fost cea mai frumoasa experiență trăită pana acum datorita activității tale ca designer de produs?

După parcursul meu în publicitate, la câțiva ani după ce m-am apucat de design, am dat la master la UNARTE  însă nu am reușit să intru deși am luat o notă foarte mare… dar nu am renunțat, am continuat sa fiu autodidact și m-am apucat de design; după 2011, când s-a întâmplat asta, am realizat că am cunoscut atâția oameni din domeniu datorită blogului, a activității de până atunci, că am avut atâtea experiențe frumoase, iar la o expoziție m-am întâlnit  cu mai mulți profesori de la UNARTE care mă cunoșteau, chiar dacă nu am făcut studiile acolo. Mi-am dat seama că și autodidact, am putut sa fac ceea ce mi-am dorit, urmându-mi pasiunea și m-am simțit  în acel moment, apreciat, împlinit.

www.dragosdogaru.ro
www.facebook.com/dragosdogarudesign
designandlovingit.tumblr.com